Школа тьюторської майстерності

Всеукраїнський експеримент з упровадження науково-педагогічного проекту «Школа тьюторської майстерності»

(2016 – 2021 рр.)

Наказ Міністерства освіти і науки України

(від 30.06.2016 р. № 730)

 

 

Положення про Центр тьюторської майстерності

З метою реалізації Концепції науково-педагогічного проекту «Школа тьюторської майстерності», проведення фундаментальних і прикладних досліджень з проблеми професійного тьюторського супроводу, ефективного використання творчого потенціалу науково-педагогічних працівників кафедр у наукових дослідженнях з проблеми тьюторської майстерності та на виконання наказу Міністерства освіти і науки України від 30.06.2016 р. № 730 «Про проведення всеукраїнського експерименту з упровадження науково-педагогічного проекту «Школа тьюторської майстерності» проводиться дослідно-експериментальна робота на базі Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки, Маріупольського державного університету, Комунального закладу «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради, Комунального закладу «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради, Комунального вищого навчального закладу Київської обласної ради «Академія неперервної освіти», Комунального закладу «Василівська гімназія «Сузір’я» загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Василівської районної ради Запорізької області», Мелітопольської гімназії № 9, Мелітопольської міської ради Запорізької області, Мелітопольської гімназії № 10, Мелітопольської міської ради Запорізької області.

У відповідності до наказу Міністерства освіти і науки України від 30.06.2016 р. № 730 «Про проведення всеукраїнського експерименту з упровадження науково-педагогічного проекту «Школа тьюторської майстерності», висновків Комісії з питань інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи з проблем виховання, розвитку дітей та учнівської молоді у закладах освіти, Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України (протокол № 30 від 07. 06.2016 р.) і рішенням Вченої ради Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького (протокол № 4 від 09.11. 2016 р.) створено Центр тьюторської майстерності Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького.

Основні напрями науково-дослідницької діяльності Центру тьюторської майстерності:

– проведення фундаментальних і прикладних досліджень;

– створення умов для підготовки тьюторів та залучення до науково-дослідницької роботи здобувачів вищої освіти;

– розроблення та затвердження індивідуальних освітніх програм з впровадження тьюторських практик;

– ефективне використання творчого потенціалу викладачів і наукових співробітників кафедр у наукових дослідженнях з проблеми тьюторської майстерності.

Наукові заходи Проекту

30 листопада 2016 року на базі Комунального закладу «Василівська гімназія «Сузір’я» − загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Василівської районної ради Запорізької області» відбулося перше робоче засідання науково-методичної ради науково-педагогічного проекту «Школа тьюторської майстерності» за участі представників базових закладів освіти: Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького, Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки, Маріупольський державний університет, Комунальний заклад «Запорізький обласний інститут післядипломної педагогічної освіти» Запорізької обласної ради, Комунальний заклад «Харьківська гуманітарно-педагогічна академія» Харьківської обласної ради, Комунальний вищий навчальний заклад Київської обласної ради «Академія неперервної освіти», Мелітопольська гімназія № 9, Мелітопольська гімназія № 10.

Метою заходу було обговорення питань щодо створення нормативно-правових, соціальних, психолого-педагогічних основ упровадження тьюторської діяльності в Україні.

8 лютого 2017 року на базі Київського міського будинку вчителя Інститут модернізації змісту освіти, Тьюторська асоціація України у партнерстві з Мелітопольським державним педагогічним університетом імені Богдана Хмельницького, Українським педагогічним клубом, Комунальним вищим навчальним закладом Київської обласної ради «Академія неперервної освіти» провели першу Всеукраїнську науково-практичну конференцію «Тьюторство як засіб реалізації принципу індивідуалізації в освіті».

Мета заходу – узгодження поглядів і розуміння сутності та принципів тьюторства як методології і технології, обговорення можливих спільних проектів з впровадження тьюторства в систему освіти України.

2 листопада 2017 року з метою реалізації ІІ (концептуально-діагностичного) етапу науково-педагогічного проекту «Школа тьюторської майстерності» на базі комунального закладу «Василівська гімназія «Сузір’я» − загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Василівської районної ради Запорізької області» викладачі та аспіранти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького провели науково-методичний семінар для вчителів гімназії «Методологічна основа тьюторської діяльності».

18 грудня 2017 року на базі Мелітопольської гімназії № 9 та Мелітопольської гімназії № 10 викладачі та аспіранти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького провели науково-методичний семінар для вчителів гімназій «Практичні аспекти тьюторської діяльності».

Мета заходів: обговорення питань специфіки тьюторської діяльності та апробації практичного досвіду здійснення тьюторського супроводу у закладах загальної середньої освіти.

15–17 березня 2018 року проходила головна подія освітньої галузі України – Дев’ята Міжнародна виставка «Сучасні заклади освіти  – 2018» у Київському Палаці дітей та юнацтва.

У межах Дев’ятої Міжнародної виставки «Сучасні заклади освіти – 2018» Мелітопольський державний педагогічний університет імені Богдана Хмельницького у партнерстві з ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» та Тьюторською асоціацією України провели круглий стіл на тему: «Тьюторство як стратегічний напрям у самовизначенні суб’єктів культурно-освітнього простору».

На відкритті круглого столу «Тьюторство як стратегічний напрям у самовизначенні суб’єктів культурно-освітнього простору» виступили: науковий керівник проекту «Школа тьюторської майстерності»; завідувач сектору організаційної культури та етики педагогічних працівників відділу інноваційної діяльності та дослідно-експериментальної роботи ДНУ «Інститут модернізації змісту освіти» – старший науковий співробітник, кандидат філософських наук, доцент Н. І. Семчук; президент Тьюторської асоціації України, керівник всеукраїнського експерименту «Тьюторство як засіб реалізації принципу індивідуалізації в освіті» – кандидат технічних наук С. В. Вєтров.

Закінчився круглий стіл «Тьюторство як стратегічний напрям у самовизначенні суб’єктів культурно-освітнього простору» врученням дипломів учасникам та плануванням подальшого професійного розвитку в контексті впровадження інноваційних тьюторських технологій у систему освіти України.

14–15 червня 2018 року на базі Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького Інститут модернізації змісту освіти, Тьюторська асоціація України у партнерстві з Мелітопольським державним педагогічним університетом імені Богдана Хмельницького, Українським педагогічним клубом провели другу Всеукраїнську науково-практичну конференцію «Тьюторство в Україні: практики індивідуалізації, педагогічна позиція, затребувана професія». Метою заходу було узгодження поглядів і розуміння сутності та принципів тьюторства як методології і технології, впровадження тьюторства в систему освіти України.

25 листопада 2019 року з метою реалізації ІІІ етапу науково-педагогічного проекту «Школа тьюторської майстерності» на базі комунального закладу «Василівська гімназія «Сузір’я» − загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Василівської районної ради Запорізької області» викладачі та аспіранти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького провели науково-методичний семінар для вчителів гімназії «Методологічна основа тьюторської діяльності».

Метою заходу було обґрунтування педагогічної сутності тьюторства в сучасних умовах модернізації системи освіти України.

На відкритті науково-методичного семінару «Методологічна основа тьюторської діяльності» виступили директор комунального закладу «Василівська гімназія «Сузір’я» − загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів Василівської районної ради Запорізької області» – кандидат педагогічних наук, Ю. В. Шевченко; керівник Центру тьюторської майстерності Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького – кандидат педагогічних наук, старший викладач Н. В. Меркулова.

В обговоренні нагальних питань тьюторського супроводу в закладах загальної середньої освіти виступили аспіранти кафедри дошкільної освіти і соціальної роботи С. В. Подпльота, Г. О. Скиба та вчителі гімназії.

У доповідях учасників були висвітлені питання: специфіки організації тьюторського супроводу в закладах освіти України; етапів тьюторингу; основних форм, методів та інструментів в роботі тьютора.

Закінчився науково-методичний семінар «Методологічна основа тьюторської діяльності» узагальненням результатів експериментальної роботи педагогів, їх творчих доробок та досягнень в рамках науково-педагогічного проекту «Школа тьюторської майстерності».