Медіакомпетентність як життєво необхідне уміння вчителя для опанування сучасних мас-медіа

5 лютого 2019 року доцентом кафедри педагогіки і педагогічної майстерності Світланою Ізбаш проведено тренінг з медіаграмотності для вчителів Вознесенської гімназії «Орієнтир» Мелітопольської районної ради. Тренінги з медіаграмотності набувають популярності і користуються великим інтересом серед вчителів та учнів закладів загальної середньої освіти. Останнім часом ми постійно отримуємо запрошення від навчальних закладів. Так, сьогодні, із великим задоволенням відповіли на запрошення від директора Вознесенської гімназії «Орієнтир» Стреліної Віри Октавіанівни та завуча з навчально-виховної роботи Бойко Юлії Олександрівни та провели два тренінги для учнів і вчителів школи.

Під час проведення тренінгу з вчителями було сформовано мотивацію до вивчення медіаграмотності через притчу «Лисиця і Черепаха», вчителі познайомились із основними поняттями і сутністю медіаграмотності. Особливу увагу було зосереджено на необхідності формування компетентності медіаграмотності у вчителів і учнів закладів загальної середньої освіти, що передбачено Концепцією Нової української школи. Повідомлено про реалізацію в Україні проекту «Вивчай та розрізняй: інфо- медійна грамотність», що здійснюється міжнародною організацією IREX та її партнерами Академією української преси і StopFake, за підтримки Міністерства освіти і науки України, який прагне забезпечити наступне покоління споживачів засобів масової інформації навичками критичного мислення і здорового скептицизму, які необхідні для того, щоб виявляти та бути стійкими до дезінформації, пропаганди та інших форм маніпуляцій. Наразі експертні робочі групи розробляють методологічні матеріали для інтеграції медіаграмотності та критичного мислення у такі шкільні предмети: Українська мова (8 клас), Українська література (8 клас), Історія України (8 клас), Всесвітня Історія (8 клас), Мистецтво (9 клас). Проект розрахований на 3 роки: за перший рік планується підготувати 7500 учнів, за другий рік – 20 000 учнів та за 3 рік – 40 000 учнів.

Участь вчителів у брейнстормінгу «Причини медіаграмотності» показала, що для вчителів актуальними є розуміти насушні події, що відбуваються у світі; уміння розрізняти правдивість інформації, критично аналізувати отриману інформацію, розвивати власну медіакультуру, впливати на розвиток молоді, позбутися медіазалежності, відрізняти маніпуляції, фейки та бути в тренді.

Під час модулю «Медіа як бізнес» вчителі розбиралися з такими питаннями: яким чином ми взаємодіємо з медіа? Навіщо треба бути медіа грамотним? Навіщо нам  перевіряти роботу журналістів? За рахунок чого існують медіа? Чи є прибутковими медіа в Україні? Кому належать українські телеканали? Чому медіа в Україні процвітають?

Занурювалися у практичні кейси та купували медіа, намагаючись вийти на конкретну нематеріальну вигоду та спробувати побудувати концепцію каналу, лояльну до людей.

З особливою зацікавленістю вчителі брали участь у вправі «Колесо емоцій» та переконалися в тому, що необхідно формувати у себе установку на критичне сприйняття інформації через розуміння своїх емоцій.

Докладно розібрали поняття «пропаганда», «інформування», «джинса», «соціальна реклама», «дезінформація», «PR-акція» та переконалися в тому, що пропаганда викликає емоції, дратує, встановлює кордони, підштовхує до дії та найголовніше те, що пропаганда небезпечна напівправдою.  У вправі «Декодування інформації через відео та зображення», розпізнавали види інформації та визначали маркери інформування і пропаганди. Переконалися в тому, що інформування програє у своїй подачі тому, що дає варіанти вибору, не тисне, воно довге, роз’яснює та не дає готових рішень. А пропаганди інформує, роз’яснює, переконує, але маніпулює. Пропаганди та інформування виходять з одного джерела, але пропаганди небезпечна напівправдою!

Вивчили вплив суб’єктивних факторів на об’єктивність журналістики, сформували інтерес до вивчення різних джерел інформації для співставлення думок, різних поглядів та за допомогою казки «Королева» переконалися в тому, що засоби масової інформації часто впливають на свідомість людей за допомогою маніпулятивних технологій чим і пояснюється їх редакційна політика.

Тренінг завершився  рефлексією «Коло вражень» і вручення сертифікатів учасникам. Під час рефлексії учасники висловлювали найкращі слова вдячності за надані корисні знання та побажали налагодити подальшу співпрацю з вивчення медіаграмотності.

Вдячні директору Вознесенської гімназії «Орієнтир» та Стреліній Вірі Октавіанівні та заступнику директора Бойко Юлії Олександрівні за запрошення та теплий прийом, а також всім вчителям і учням за дбайливе, зосереджене і усвідомлене навчання під час тренінгу.

Вдячні майбутнім вчителям географії та біології природничо-географічного факультету МДПУ імені Богдана Хмельницького Анастасії Безгинській та Юлії Луконіній, які брали безпосередню участь у роботі з учнями та вчителями під час тренінгу, а також організували і провели активну частину тренінгу – ігри-енерджайзери. Велика вдячність дівчатам, які в душі відчувають себе справжніми вчителями!

Запрошуємо вчителів шкіл взяти участь у вивченні сертифікаційної освітньої програми «Медіапедагогіка, медіаграмотність та медіабезпека» (загальний обсяг 30 годин), яка розроблена та реалізується на кафедрі педагогіки і педагогічної майстерності Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. Всі слухачі програми по закінченні отримають сертифікат з обліковим номером підвищення кваліфікації. За довідками звертатися на кафедру педагогіки і педагогічної майстерності за тел.: +380982740525

Previous Article
Next Article

Залишити відповідь