Центр корекційно-розвивальних технологій

ПОЛОЖЕННЯ про центр корекційно-розвивальних технологій для дітей дошкільного та молодшого шкільного віку

Директор Центру – доктор педагогічних наук, професор Шевченко Юлія Михайлівна

 

Центр – підрозділ Навчально-наукового інституту соціально-педагогічної та мистецької освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, який засновано у 2013 р. Урочисте відкриття Центру корекційно-розвивальних технологій відбулося 23 вересня 2014 року.

Основною метою Центру є організація науково-практичної діяльності здобувачів вищої освіти, засвоєння теоретичних знань і формування практичних навичок у ході їх професійної підготовки. У ЦКРТ здійснюється керівництво та координація діяльності майбутніх фахівців: вихователів ДНЗ, логопедів, вчителів початкових класів, вчителів інклюзивного класу, соціальних педагогів; забезпечення комплексу заходів корекційно-розвивального характеру, спрямованих на роботу з дітьми, які мають порушення мовлення.

Головними завданнями Центру визначено:

  1. Створення організаційно-педагогічних умов для професійного розвитку та підготовки здобувачів вищої освіти освітньо-професійної програми «Дошкільна освіта. Логопедія», «Дошкільна освіта. Початкова освіта», «Початкова освіта. Інклюзивна освіта».
  2. Розробка програм, технологій та методик роботи з дітьми, які мають порушення мовлення.
  3. Здійснення психолого-педагогічних та соціально-педагогічних консультацій з питань навчання, виховання та розвитку дітей дошкільного та молодшого шкільного віку, які мають порушення психофізичного розвитку та мовлення.
  4. Підготовка здобувачів вищої освіти до організації і проведення корекційно-розвивальної роботи з дітьми, які мають порушення психофізичного розвитку та мовлення.
  5. Проведення діагностичної діяльності, індивідуальних та групових (інтегрованих) занять, що спрямовані на розвиток та корекцію мовлення, психолого-педагогічну підготовку до школи дітей дошкільного віку.
  6. Проведення діагностичної діяльності, індивідуальних та групових (інтегрованих) занять з дітьми молодшого шкільного віку, які мають труднощі у навчанні.

Серед основних напрямків роботи Центру – освітній, науково-дослідний, науково-практичний, виховний; розвиток соціального партнерства (співпраця з фахівцями різних навчальних установ та медичних закладів).

Центр проводить дослідження з питань навчання та виховання осіб із порушеннями мовленнєвого розвитку. Співробітники Центру працюють над розробкою наукового та навчально-методичного забезпечення для професійного розвитку та підготовки здобувачів вищої освіти освітньої програми «Дошкільна освіта. Логопедія», «Початкова освіта. Інклюзивна освіта».

Науково-практична робота Центру зорієнтована на педагогічну, логопедичну, психологічну допомогу з питань навчання, корекції та розвитку дітей дошкільного та молодшого шкільного віку.

Діяльність Центру здійснюється на базі методичного кабінету (аудиторія 128), де зібрано навчально-методичні посібники, багатофункціональний дидактичний матеріал, розвивальні дидактичні ігри, логопедичні інструменти, необхідні для навчальної та практичної діяльності здобувачів вищої освіти. Обладнано кабінет для індивідуальних логопедичних занять з дітьми та кімната для проведення інтегрованих занять, тренінгів, семінарів (аудиторія 128). Розроблено комплекс інтегрованих занять. Всі заняття студенти-волонтери проводять в ігровій формі з елементами лого-, казко-, музикотерапії.

Фахівцями Центру щорічно проводяться науково-практичні та науково-методичні семінари:

Науково-практичний семінар «Форми та методи роботи мультидисциплінарної команди з дітьми, які мають порушення мовлення» (14.05.2014 року).

Науково-практичний семінар «Інклюзивна практика в дошкільній і початковій освіті: реалії та перспективи» (11.12.2014 року).

Науково-методичний семінар «Інтегрований підхід у корекційно-розвивальній роботі з дітьми, які мають мовленнєві порушення: реалії та перспективи» (21.05.2015 року).

ІІ Науково-практичний семінар «Інклюзивна практика в дошкільній і початковій освіті: реалії та перспективи» (17.11.2015 року).

У жовтні 2014 року педагоги й студенти-волонтери Центру проходили науково-педагогічне стажування в Польщі „EDUKACJA INKLUZYJNA – TEORIA I PRAKTYKA” (м. Седльце). Приймали участь у науково-практичному семінарі «Інклюзивна освіта: теорія і практика».

18 травня 2016 року проведено міжкафедральний науково-практичний семінар «Інтегрований підхід у корекційно-розвивальній роботі з дітьми, які мають мовленнєві порушення: реалії та перспективи», який було присвячено висвітленню теоретичних та практичних результатів досліджень щодо сучасного стану та перспектив інтегрованого підходу у роботі з дітьми, які мають мовленнєві порушення в дошкільній та початковій освіті.

Викладачі та студенти Центру корекційно-розвивальних технологій 27-28 жовтня 2016 року прийняли участь у Міжнародному конгресі зі спеціальноі педагогіки, психології та реабіліталогії «Освіта дітей з особливими потребами: від інституалізаціі до інклюзіі».

У березні 2016 року викладачі та студенти Центру корекційно-розвивальних технологій були учасниками освітнього форуму «Профілактика та корекція емоційних розладів учнів засобами медико-педагогічної технології „ПіснеЗнайка”» (Мелітопольська ЗОШ І-ІІІ ступенів №4 ММР ЗО).

У листопаді 2016 року відбувся ІІІ Регіональний науково-практичний семінар «Інклюзивна практика в дошкільній і початковій освіті: реалії та перспективи».

Учасниками семінару стали викладачі кафедри соціальної роботи, соціальної педагогіки та дошкільної освіти, початкової освіти, інформатики і кібернетики, практичної психології; вихователі, вчителі, асистенти вчителів в інклюзивному класі, вчителі-логопеди міста та району, а також інших міст України (Київ, Запоріжжя, Дніпро, Енергодар); студенти денної та заочної форм навчання вище зазначених кафедр. Впродовж зустрічі відбувалася активна дискусія, обмін думками та досвідом роботи.

 

У березні 2017 року студентами спеціальності Початкова освіта разом із методистом Центру асистентом кафедри початкової освіти Саєнко Ю.О. для молодших школярів Центру був проведений захід «Про птахів».

18 травня 2017 року відбувся науково-практичний семінар «Корекційна спрямованість дошкільної та початкової освіти: від теорії до практики». Учасниками семінару стали викладачі кафедри соціальної роботи, соціальної педагогіки та дошкільної освіти, початкової освіти, інформатики і кібернетики, практичної психології; вихователі, вчителі, асистенти вчителів в інклюзивному класі, вчителі-логопеди міста та району; студенти денної та заочної форм навчання вище зазначених кафедр. Кожна доповідь супроводжувалася наочним показом досвіду роботи фахівців, а саме презентаціями з відеозаписами фрагментів занять та уроків, вправ, фотографіями проведення занять, уроків, консультацій, зображеннями власних доробок. Впродовж зустрічі відбувалася активна дискусія, обмін думками та досвідом роботи.

 

06 листопада 2018 року проведено майстер-клас «Успішний логопед (методика роботи з дизартрією)» для вихователів міста Мелітополя (ДНЗ № 2, 30, 44). Вихователям було продемонстровано методику виявлення дизартрії у дітей дошкільного віку. Вагомою також була інформація про пропедевтичну роботу з дизартрії у молодшій та середній групі (вживання твердої їжі, правильне полоскання рота, стрибки на правій і лівій нозі, розвиток дрібної моторити, кінезіологічні вправи на узгодження роботи правої і лівої півкулі головного мозку). Було звернено увагу на елементи масажу лиця та язикового тіла на заняттях з розвитку зв’язного мовлення.

 

10 січня 2019 року в рамках І Відкритого освітнього форуму «Нова українська школа: партнерство в дії» відбувся майстер-клас «Особливості роботи з дітьми з порушеннями мовлення». Його метою було ознайомлення з новітніми методами роботи з дітьми з порушеннями мовлення. На майстер-класі були присутні 31 учасник: вихователі ЗДО, логопеди, вчителі-дефектологи та вчителі початкових класів Запорізької області. Слухачі отримали теоретичні знання та практичні навички роботи з дітьми з порушеннями мовлення, а саме: поглибили знання щодо мовленнєвого розвитку дитини, ознайомилися з програмою Speech Therapy, кінезіологічними вправами на узгодження роботи правої і лівої півкулі. Цікавими також були лайфхаки від логопеда для батьків, виготовлення дидактичних посібників на розвиток дихання та дрібної моторики.

 

20 лютого 2019 року було проведено науково-практичний семінар «Логопедичні ігри у роботі з дітьми-аутистами». Було продемонстровано засоби діагностики і методику роботи з дітьми-аутистами. Було звернено увагу на признаки і симптоматику поведінкових проявів у дітей-аутистів. Розглянуто аутизм за Міжнародною класифікацією хвороб (МКХ-10) та американською системою класифікації захворювань психіки, де аутизм з його формами об’єднано у «розлади аутичного спектру» (РАС). Викладачі наголосили на загальних діагностичних критеріях раннього дитячого аутизму (РДА). Також було звернено увагу на сенсорну адаптацію дитини, розвиток мовлення та продемонстровано ігрові технології з дітьми-аутистами.

 

10 жовтня 2019 року проведено тематичний семінар «Особливості роботи з дітьми з затримкою психічного розвитку при дизартричному компоненті». Даний захід проведено у рамках державної наукової теми «Розробка методології психолого-педагогічного супроводу сімей, які виховують дітей з особливими освітніми потребами». На семінарі були присутні студенти ННІ СПМО спеціальностей 012 Дошкільна освіта. Освітньо-професійна програма: Дошкільна освіта. Логопедія та 013 Початкова освіта. Освітньо-професійна програма: Початкова освіта. Християнська етика; Початкова освіта. Іноземна мова. На заході було представлено методику роботи з дітьми з затримкою психічного розвитку в умовах ЗДО та НУШ; продемонстровано методику пасивного логомасажу для дітей з ЗПР при наявності дизартричного компоненту; з’ясовано особливості навчальної діяльності дітей з ЗПР; методику роботи вчителя-логопеда з дітьми з дизартрією; продемонстровано артикуляційні вправи на попередження мовленнєвих порушень.

 

29-30 жовтня 2019 року проведено майстер-клас «Особливості роботи з дітьми з аутистичним спектром». У заході прийняли участь логопеди ЗДО, вихователі логопедичних груп, асистенти вихователів в інклюзивних групах, вчителі-логопеди шкіл, асистенти вчителя в інклюзивних класах міста Мелітополь. На майстер-класі було розглянуто роботу з МКХ-10; охарактеризовано ключові маркери аутизму; розглянуто методику логопедичної роботи з дітьми з аутистичним спектром. Цікавими виявилися вправи з ерготерапії (тактильного включення дитини в середовище), вправи на співвідношення звукового образу слова з його матеріальною. Для роботи з батьками було продемонстровано методику роботи з опитувальником CASD.

 

09 січня 2020 року у рамках методичної майстерні педагога Нової української школи було проведено майстер-клас «Корекція мовленнєвих порушень у дітей» для вчителів-логопедів, дефектологів шкіл міста Мелітополя. На майстер-класі педагоги мали змогу прослухати матеріал щодо психолого-педагогічного супроводу дитини шкільного віку з мовленнєвими порушеннями. У ході практичної частини логопеди та дефектологи мали змогу ознайомитися з характеристиками дітей шкільного віку, що були надані Харківським ІРЦ для встановлення методів роботи з дітьми з особливими потребами. Також у практичну частину майстер-класу ввійшли питання комплексного супроводу дитини з особливими потребами (учасникам було надано симптоматику порушень, що найчастіше зустрічається у шкільному віці, а перед логопедами та дефектологами стояло питання визначення членів психолого-педагогічного супроводу). Заключною частиною майстер-класу було виготовлення дидактичного посібника на розвиток дрібної моторики «Новорічний сюрприз».

 

15 травня 2020 року в  рамках співпраці зі стейкхолдерами кафедри початкової освіти та бюджетної теми молодих учених «Розробка методології психолого-педагогічного супроводу сімей, які виховують дітей з особливими потребами» (№ держреєстрації: 0119U002003) було проведено наукову он-лайн зустріч «Організація та проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки дитини молодшого шкільного віку» зі студентами спеціальності «Початкова освіта. Інклюзивна освіта». устріч проведено за ініціативи завідувача кафедри початкової освіти Дубяги С.М. і старшого викладача кафедри Чорної В.В. Презентацію роботи КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» Роздольської сільської ради Михайлівського району Запорізької області провела директорка центру Михайлишина Тетяна Вікторівна. Вона розповіла про основні завдання комплексної діагностики дитини, її особливості, напрямки та результати. Наприкінці зустрічі Тетяні Вікторівні було задано безліч питань та висловлена щира подяка за те, що поділилася досвідом з майбутніми вчителями.

 

7-8 та 14-15 листопада 2020 р. кафедрою початкової освіти МДПУ імені Богдана Хмельницького для профільних фахівців, вчителів початкових та інклюзивних класів Запорізького регіону було проведено науковий онлайн семінар «Сучасні інклюзивні практики в Новій українській школі». У рамках наукового семінару було висвітлено ряд важливих теоретичних питань: діюче законодавство у сфері інклюзивної освіти, організація освітнього інклюзивного середовища для дітей з ООП, особливості побудови власної освітньої траєкторії у дітей з ООП та важливість при цьому тьюторської допомоги дитині з ООП та ін. Учасникам семінару також було запропоновано познайомитися з ефективними освітніми технологіями навчання дітей з ООП та шляхами їх впровадження у сучасний процес навчання. Так були розглянуті ігрові, арт-терапевтичні та LEGO-технології. Семінар відбувся за ініціативи завідувачки кафедри доц. Дубяги С. М. та за організації фахівців з інклюзивної освіти кафедри доц. Шевченко Ю. М., ст. викл. Чорної В. В., ст. викл. Фефілової Т. В., ас. Саенко Ю. О. Наприкінці семінару під час неформального спілкування учасники мали змогу поставити питання, що їх хвилюють та обмінятися власним практичним досвідом.

 

19 листопада 2020 р. для студентів освітньої програми «Початкова освіта. Інклюзивна освіта» кафедри початкової освіти МДПУ імені Богдана Хмельницького у рамках роботи із стейкхолдерами та з метою підвищення якості освітнього процесу було проведено практичний онлайн семінар «Арт-терапевтичні практики як інструмент налагодження контакту між учителем та дитиною з ООП у початковій школі». Семінар відбувся за сприяння зав. кафедри початкової освіти Дубяги С. М. та канд. пед. наук Чорної В. В. Семінар провела психолог (дитячий, сімейний, кризовий), арт-терапевт, ігропрактик, практичний психолог в КЗО «НВК 72» (м. Дніпро, Дніпропетровська обл.) Третьякова Ірина Сергіївна. Окрім ознайомлення здобувачів вищої освіти з основними теоретичними питаннями арт-терапії та її безперечно важливої ролі у забезпеченні ефективності процесу навчання дітей молодшого шкільного віку з ООП, автором семінару було запропоновано декілька арт-терапевтичних технік, мета яких є зниження фізичного та емоційного напруження, поліпшення настрою у групі, розвиток творчого самовираження («Малюємо цифри та настрій», «Неслухняна монетка», «Малювання хвилястих ліній на зім’ятому папері»). Важливо також було ознайомлення з авторською арт-технікою «Картина із пластиліну», мета якої розвиток дрібної моторики та уяви дітей.

 

25 листопада 2020 р. кафедрою початково освіти (зав. каф. С. М. Дубяга, ст. викл. Чорна В.В.) було проведено он лайн семінар «Особливості співпраці практичного психолога інклюзивно-ресурсного центру з батьками дітей з ООП» для здобувачів освітньої програми «Початкова освіта. Інклюзивна освіта». Семінар було проведено спеціалістами КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» Роздольської сільської ради Михайлівського р-ну Запорізької обл. Михайлишиною Т. В. (директор ІРЦ) та Віннічук Л. В. (практичним психологом ІРЦ). Під час зустрічі фахівцями було окреслено алгоритм успішної співпраці фахівців та батьків, що мають дітей з ООП, прийоми роботи з ними (активне слухання, постановка запитань, стратегія активного спілкування). Корисною для здобувачів була і модель формування психологічних позицій батьків, що мають дітей з ООП. Проте найбільше зацікавлення у майбутніх фахівців виникло під участі в інтерактивній грі для батьків «Яка Ваша дитина: активна чи гіперактивна?», створена для психологічної адаптації батьків, що мають дітей з ООП. Зустріч завершилась приємним спілкуванням, запитаннями та надією на подальшу співпрацю.

 

13 жовтня 2021 року здобувачі ОП «Початкова освіта. Інклюзивна освіта» у рамках роботи із стейкхолдерами на запрошення КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» ММР ЗО (директорка – Колодіна Т. В.) взяли активну участь в онлайн-вебінарі на тему: «Здоров’язберігаючі технології як засіб формування мовленнєвої компетентності дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивної освіти», який ініціювала та провела вчитель-логопед КУ «ІРЦ» Тєплякова Оксана Григорівна. Спікером було окреслено роль здоров’язбережувальних технологій для дітей з різними мовленнєвими порушеннями та шляхи їх використання в умовах сучасної інклюзивної початкової освіти. Розробник вебінару запропонувала варіанти дихальної, артикуляційної, пальчикової гімнастик, Суджоку-терапії та пасивного ігрового масажу. Цінним була практична спрямованість вебінару, адже здобувачі мали змогу на практиці спробувати запропоновані здоров’язбережувальні технології, що безперечно поповнить їх професійну скарбничку вчителя інклюзивного класу.

 

22 березня 2023 року у форматі ZOOM-конференції пройшов Науково-практичний семінар «Корекційно-розвиткова робота з дітьми з порушеннями мовлення в мультилінгвальному аспекті» при підтримці фонду Ж.Моне «Strengthening the EU common values through the policy of multilingualism in the education and training of future teachers» за міжнародною програмою Erasmus+. До участі були запрошені: науково-педагогічні працівники, аспіранти та здобувачі Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя, Українського державного університету імені Михайла Драгоманова, Дніпровського національного університету імені Олеся Гончара, вчителі-практики загальноосвітніх і спеціалізованих освітніх закладів, вихователів, логопедів дошкільних навчальних закладів. Організаторами заходу виступили науково-педагогічні працівники кафедри початкової і спеціальної освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. Учасники семінару під час прямого ефіру обговорили актуальні проблеми освіти дітей з особливими потребами в Україні в мультилінгвальному аспекті, закцентували увагу на обміні інформацією та інтегруванні зусиль учених, освітян, практиків України щодо проблем спеціальної й інклюзивної освіти.

 

17 жовтня 2023 року за ініціативи керівника наукового гуртка Саєнко Ю.О. (канд.пед.наук, доцент кафедри початкової і спеціальної освіти) для майбутніх учителів початкових класів,  вчителів-практиків та логопедів-дефектологів членами Студентського наукового гуртка «Ерудит» та учасниками Студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку» був проведений семінар «Актуальні питання інклюзивного навчання: освітні вектори НУШ». У цьому заході взяли участь здобувачі Навчально-наукового інституту соціально-педагогічної освіта, а також здобувачі заочно-дистанційної форми навчання  ОП Початкова освіта. Інклюзивна освіта та ОП Спеціальна освіта. Логопедія. Зважаючи на те, що в Україні формується нова філософія державної політики щодо дітей з особливими освітніми потребами, вдосконалюється нормативно-правова база відповідно до міжнародних договорів у сфері прав людини, реалізуються та поширюються моделі інклюзивного навчання дітей у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах було запропоновано провести цей захід. Метою семінару було розкриття питань інклюзії з практичної точки зору і практичних моментів її реалізації; ознайомлення учасників з варіантами роботи на власному досвіді та досвіді учасників семінару; висвітлення відмінності у роботі різних команд супроводу для дітей з ООП; розгляд безпосередньо питань від учасників семінору; розбір ситуацій та практичні підходи у роботі.

 

Перспективами подальшої роботи Центру є наукова та практична підготовка здобувачів вищої освіти освітньо-професійної програми «Дошкільна освіта. Логопедія», «Початкова освіта. Інклюзивна освіта» та «Спеціальна освіта. Логопелія» удосконалення та підготовка навчально-методичної літератури для фахівців, що працюють з дітьми які мають порушення психофізичного розвитку та мовлення, а також підвищення рівня професійних компетентностей співробітників Центру.