Студентська наукова лабораторія “Екологічна освіта для сталого розвитку”

Cтудентська наукова лабораторія «Екологічна освіта для сталого розвитку» була створена в 2010 р.
Координатором лабораторії став д-р філос. наук, професор кафедри початкової освіти, дійсний член Міжнародної академії безпеки життєдіяльності В. В. Молодиченко.
Очолила лабораторію, канд. пед. наук, доцент кафедри початкової освіти В. Д. Мелаш.
Наукову діяльність студентів у лабораторії організовують куратори – канд. пед. наук, асистент кафедри початкової освіти А.Б.Варениченко, канд. пед. наук, асистент кафедри початкової освіти Ю. О. Саєнко.
Колектив студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку»Метою роботи лабораторії є активізація дослідницької роботи студентів у галузі екологічної освіти. Студенти активно беруть участь у просвітницьких заходах ННІ СПМО, університету та міста, проводять акції, флешмоби, квести, тематичні лекції, фестивалі, Тижні екологічної освіти, на яких розширюють знання студентів різних факультетів, учнів шкіл міста та району, вчителів шкіл, пересічних громадян міста про екологічні проблеми Мелітопольського регіону і розвиток умінь аналізувати, порівнювати, оцінювати і знаходити шляхи вирішення складних екопроблем. За результатами досліджень було проведено ряд заходів різних форм та рівнів: Міжнародну природоохоронну акцію під патронатом WWF (Всесвітній фонд природи, Швейцарія) «Година Землі» (2011, 2012, 2013, 2014, 2015, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 рр.); Всеукраїнська акція «Разом за чисте місто» (2011 р.); загальноміські акції «Відкрий своє серце безпритульній тварині» (2011 р.); «Тварини рівноправні мешканці Планети» (2012 р.); «Дотягнись до гілочки» (2013 р.); презентація дитячих малюнків «Рідний край очима дітей» (2015 р.); виїзний квест «Зелений куточок нашого міста», до святкування щорічної міжнародної екологічної акції «Марш парків»: виставка-презентація проектів «Парк майбутнього очима молоді» (2015 р.); брифінг на тему «Взаємодія природоохоронних та навчальних закладів у еколого-просвітницькій роботі», присвячений святкуванню Дня екологічних знань (2015 р.), соціально-екологічні проекти: «Дивоцвіт», Природно-релаксаційна стежина «Гармонізуюча енергетика природи» (2013-2017 р.р.); тренінги «Педтехнології формування еколого-орієнтованих цінностей» (2015 р.); Здоров’язбережувальні технології» (2017 р.); екологічних екскурсій «Екологічні проблеми Алтагирского лісу і Молочного лиману» (2013 р.) «Вивчаємо заповідні території рідного краю: Азово-Сивашський Національний Природничий Парк» (о. Бірючий) (2016 р.), Регіональний науково-методичний семінар «Екологічна освіта для сталого розвитку» (2016, 2017, 2018, 2019 рр.).Соціальна акція «Відкрий своє серце безпритульній тварині»Екологічна акція «Екологічні проблеми Алтагирського лісу і Молочного лиману»За час існування лабораторії опубліковано близько 500 наукових праць та методичних посібників, отримано 15 свідоцтв про реєстрацію авторських прав. За результатами наукових досліджень захищені 20 дипломних та 60 магістерських робіт.
Наукові дослідження студентів були представлені на Всеукраїнських конкурсах та олімпіадах: А. В. Гайкова, студентка ННІ СПМО, займала І, ІІ, ІІІ місця (2015, 2016, 2017 рр.) у Всеукраїнському конкурсі студентських наукових робіт в галузі «Педагогічні науки» в Уманському державному педагогічному університеті ім. П. Тичини (науковий керівник –Е. А. Власенко); А. А. Божко, студентка ННІ СПМО отримала диплом ІІІ ступеня й грамоту у номінації «Педагогічне натхнення» на Всеукраїнській студентській олімпіаді зі спеціальності «Дошкільна освіта» у м. Києві (науковий керівник – Н. В. Вахнях).
Апробація дипломної роботи К. І. Ковальчук на тему: «Формування екологічної компетентності молодших школярів під час проведення екскурсій на екостежку»Основні результати досліджень лабораторії були опубліковані у навчально-методичних посібниках під серією «Екологічна освіта для сталого розвитку».

Мелаш В. Д. Формування екологічної культури школярів : навч. посіб. / В. Д. Мелаш, Л. Г. Вельчева, В. В. Молодиченко. – Мелітополь : Вид-во «Мелітополь», 2010. – 148 с.
ISBN 978-9668428-36-4
Мелаш В. Д. Безперервна екологічна освіта : теорія і практика : навч.-метод. посіб. / В. Д. Мелаш, В. В. Молодиченко, Т. Д. Олексенко. – Мелітополь : Видавничий будинок ММД, 2012. – 212 с. – (Серія : «Екологічна освіта для сталого розвитку»).
ISBN 978-966-197-160-7
В. Д. Мелаш. Навчальні практики з методик викладання природознавства, біології та екології / В. Д. Мелаш, В. В. Молодиченко, Т. Д. Олексенко. – Мелітополь, Видавничий будинок Мелітопольської міської друкарні, 2012. – 332 с. – (Серія : «Екологічна освіта для сталого розвитку»).
ISBN 978-966-197-203-1
Молодиченко В., Олексенко Т., Мелаш В. Краеведческий подход к экологическому образованию на юге Украины : Учебное пособие. Saarbrucken. Deutschland / Германия : LAP LAMBERT Academic Publishing, 2015. – 109 с.
ISBN 978-3-659-71785-7
Шаповалова Т. Г. Гармонізуюча енергетика природи : навчально-методичний посібник / Т. Г. Шаповалова, В. Д. Мелаш, К. І. Ковальчук. [за заг. ред. проф. В. В. Молодиченко] – Мелітополь : Вид-во МДПУ ім. Б. Хмельницького 2016. – 324 с. (Серія: «Екологічна освіта для сталого розвитку»).
ISBN 978-617-7346-26-4
Підготовка майбутніх педагогів до реалізації екологічної освіти для сталого розвитку : навчально-методичний посібник / В. Д. Мелаш, В. В. Молодиченко, О. В. Гнатів, Н. В. Вахняк, Ю. О. Саєнко, А. Б. Варениченко [за заг. ред. проф. В. В. Молодиченко]. – Мелітополь : Вид-во МДПУ імені Богдана Хмельницького, 2017. – 205 с. (Серія: «Екологічна освіта для сталого розвитку»)

 

20 травня 2022 р. в рамках проведення Дня Науки в Україні був проведений VІІІ Науково-методичний семінар «Екологічна освіта для сталого розвитку»

20 травня 2022 р. в рамках проведення Дня Науки в Україні був проведений VІІІ Науково-методичний семінар «Екологічна освіта для сталого розвитку» для вчителів початкових класів та здобувачів вищої освіти кафедри початкової освіти Навчально-наукового інституту соціально-педагогічної та мистецької освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. Ініціатором проведення семінару стала студентська наукова лабораторія «Екологічна освіта для сталого розвитку».

Мотивацією проведення семінару стала зацікавленість педагогів початкової освіти та здобувачів вищої освіти у вирішенні проблеми професійної підготовки майбутніх педагогів з формування поняття «життя» як найвищої цінності на Землі.

На семінар були запрошені:

  1. Шаповалова Т.Г. ‒ кандидат педагогічних наук, доцент кафедри фізичного виховання, спорту та здоров’я людини Маріупольського державного університету.
  2. Фефілова Т.В. ‒ вчитель вищої категорії, старший викладач кафедри початкової освіти Навчально-наукового інституту соціально-педагогічної та мистецької освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького.
  3. Сердюк І.А. ‒ вчитель вищої категорії, старший викладач ЗОШ І-ІІІ ступенів № 7 м. Мелітополя Запорізької області.
  4. Баурдіна А.С. вчитель початкових класів Запорізької загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 15 Запорізької міської ради Запорізької області.
  5. Іваненко К С. вчитель початкових класів Комунального закладу освіти «Спеціалізована школа № 44» природничо-медичного профілю Дніпровської міської ради.
  6. Родівілова О.Г. вчитель початкових класів філії «Спаська гімназія» опорного закладу загальної середньої освіти «Джерело» І-ІІІ ст. Терпіннівської сільської ради Мелітопольського району Запорізької області
  7. Нетребич О. С. вчитель початкових класів Новодмитрівської ЗОШ Херсонської області.
  8. Незікова О.М. вчитель початкових класів Покровського ліцею Синельниківського району Дніпропетровської області.

Також, учасниками семінару були здобувачі вищої освіти ІІ-ІІІ курсів (220-с, 219/2-с , 821-с групи) та другого (магістерського) рівня вищої освіти  Навчально-наукового інституту соціально-педагогічної та мистецької освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького.

Семінар розпочався з вітального слова керівника студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку» доц. Мелаш В.Д., яка наголосили на необхідності готовності майбутніх учителів формувати загальнолюдські цінності в сучасної особистості, здатної вирішувати складні проблеми сьогодення.

На семінарі були заслухані доповіді учасників семінару:

  • Саєнко Ю.О. Доповідь на тему: Формування екологічного мислення майбутніх вчителів початкових класів, як необхідність для здорового способу життя.
  • Варениченко А.Б. Доповідь на тему: Еколого-просвітницька діяльність сучасного вчителя початкової школи.
  • Фефілова Т.В. Доповідь на тему: Сучасний підхід до формування логіко- математичної компетентності молодшого школяра.
  • Сердюк І.А. Доповідь на тему: Екологізація навчальних предметів у сучасній початковій школі.
  • Баурдіна А.С., Іваненко К.С. Доповідь на тему: Екологічні проблеми та їх вирішення.
  • Незікова О.М. Доповідь на тему: Формування еколого-орієнтованих цінностей в умовах нової української початкової школи.

Наступним етапом заходу була презентація результатів наукових робіт за напрямом практико-орієнтованої підготовки майбутнього вчителя початкової школи:

Нетребич О.С., Проводина А.В., Громада Т.С. здобувачі першого (бакалаврського рівня) вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. Доповідь на тему: Чому і як потрібно скорочувати кількість сміття.

Бочарова О.В. здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. Доповідь на тему: Формування еколого-орієнтованих цінностей в умовах Нової української початкової  школи.

Фрунза В.О. здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. Доповідь на тему: Організація просвітницької діяльності молодших школярів у галузі сучасної екологічної освіти.

Будко Є.Є.здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. Доповідь на тему: Виховання гуманного ставлення молодших школярів до живої природи при вивченні природничої освітньої галузі.

Ісмаїлова М.С.  здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. Доповідь на тему: Особливості проведення екскурсій  при вивченні інтегрованого курсу «Я досліджую світ».

Кияшко А.М. здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. Доповідь на тему: Розвиток критичного мислення молодших школярів у процесі вивчення інтегрованого курсу «Я досліджую світ».

Закінчився семінар переглядом та обговоренням відеоматеріалу «Якщо Земля могла говорити», який розташований на сторінці студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку» на Фейсбуці https://www.facebook.com/groups/220854005858590/

_____________________________________________________________

VІІІ науково-Просвітницький семінар

«Екологічні знання – основа життєвих компетентностей»

 29 жовтня 2021 року відбувся VІІІ Науково-просвітницький семінар «Екологічні знання – основа життєвих компетентностей» для вчителів початкових класів та здобувачів вищої освіти кафедри початкової освіти Навчально-наукового інституту соціально-педагогічної та мистецької освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького.

Ініціатором проведення семінару стала студентська наукова лабораторія «Екологічна освіта для сталого розвитку» в рамках співпраці з Ніжинським державним університетом імені Миколи Гоголя, КЗ «Чорноземненська ЗОШ І-ІІІ сvт Якимівської селищної ради Запорізької області» та Приазовським національним природним парком.

Організатори проведення семінару:

Молодиченко В.В. – доктор філософських наук, професор кафедри початкової освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, координатор студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку»;

Мелаш В.Д. – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри початкової освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, керівник студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку»;

Саєнко Ю.О. – кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри початкової освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, куратор студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку»;

Варениченко А.Б. кандидат педагогічних наук, старший викладач кафедри початкової освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, куратор студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку».

Мотивацією проведення семінару стала зацікавленість педагогів початкової школи та здобувачів вищої освіти у вирішенні проблеми професійної підготовки з формування життєвих компетентностей молодших школярів на основі безперервної екологічної просвіти, виховання почуття приналежності до великого світу Природи.

На семінар були запрошені:

  1. Ярова Т.А. – молодший науковий співробітник Приазовського національного природного парку.
  2. Кроха О.А. – керівник гуртка «Чарівні ручки» Комунального закладу освіти «навчально-виховне об’єднання № 109 «Загальноосвітній навчальний заклад – дошкільний навчальний заклад – позашкільний навчальний заклад» Дніпровської міської ради.
  3. Шаповалова Т.Г. ‒ кандидат педагогічних наук, доцент кафедри фізичного виховання, спорту та здоров’я людини Маріупольського державного університету.
  4. Білоусова Н.В. – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, початкової освіти та освітнього менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя.
  5. Філоненко О.С. ‒ кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, початкової освіти та освітнього менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя.
  6. Самойленко О.В. ‒ кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, початкової освіти та освітнього менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя.
  7. Гордієнко Т.В. ‒ кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, початкової освіти та освітнього менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя.
  8. Демченко Н.В. ‒ кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, початкової освіти та освітнього менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя.
  9. Бобро А.А. ‒ кандидат педагогічних наук, доцент кафедри педагогіки, початкової освіти та освітнього менеджменту Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя.
  10. Коваленко Д.В. ‒ кандидат біологічних наук, доцент кафедри екології, загальної біології та раціонального природокористування Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького.
  11. Фефілова Т.В. ‒ старший викладач кафедри початкової освіти Навчально- наукового інституту соціально-педагогічної та мистецької освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького.
  12. Сердюк І.А. ‒ вчитель вищої категорії, старший викладач ЗОШ І-ІІІ ступенів № 7 м. Мелітополя Запорізької області.
  13. Куркуріна Л.Г. ‒ директор школи, вчитель вищої категорії КЗ «Чорноземненська ЗОШ І-ІІІ смт Якимівської селищної ради Запорізької області».
  14. Старшова С.К. ‒ вчителька вищої категорії КЗ «Чорноземненська ЗОШ І- ІІІ смт Якимівської селищної ради Запорізької області», магістр педагогічної освіти, вчителька-практик, що увійшла до авторського колективу посібника «Уроки доброти: ідеї та поради на навчальний рік».

Також учасниками семінару були здобувачі вищої освіти 1-4 курсів (221-с, 220-с, 219/2-с, 119-с, 218-с, 821-с) та другого (магістерського) рівня вищої освіти денної форми навчання Навчально-наукового інституту соціально-педагогічної та мистецької освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького.

Семінар розпочався з вітального слова координатора студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку». проф. Молодиченка В.В. та керівника лабораторії доц. Мелаш В.Д., які наголосили на необхідності формування екологічного мислення сучасної особистості, здатної вирішувати складні проблеми сьогодення.

На семінарі були заслухані доповіді учасників семінару:

  • Ярова Т.А. Доповідь на тему: Фітоалергени Приазовського національного природного парку.
  • Кроха О.А. Доповідь на тему: Особливості Петриківського розпису, або «петриківка» ‒ українське декоративно-орнаментне малярство.
  • Шаповалова Т.Г. Доповідь на тему: Гармонізація культурно-освітнього простору майбутнього педагога початкової освіти через здоров’язбережувальні технології.
  • Білоусова Н.В. Доповідь на тему: Формування екологічної компетентності молодших школярів під час вивчення інтегрованого курсу «ЯДС».
  • Філоненко О.С. Доповідь на тему: Формування екологічної компетентності молодших школярів під час позаурочної виховної роботи.
  • Самойленко О.В. Доповідь на тему: Упровадження ідей екологічного виховання В. Сухомлинського в практику сучасної початкової освіти.
  • Гордієнко Т.В. Доповідь на тему: Соціальна акція як форма екологічного виховання.
  • Демченко Н.В. Доповідь на тему: Формування екологічної свідомості в учнів початкових класів.
  • Бобро А.А. Доповідь на тему: Можливості медіаосвіти під час екологічного виховання молодших школярів.
  • Коваленко Д.В. Доповідь на тему: Практична підготовка фахівця еколога.
  • Саєнко Ю.О. Доповідь на тему: Формування екологічного мислення майбутніх вчителів початкових класів.
  • Варениченко А.Б. Доповідь на тему: Еколого-педагогічна діяльність сучасного вчителя початкової школи.
  • Фефілова Т.В. Доповідь на тему: Формування екологічної компетентності молодших школярів на основі інтеграції математичного змісту та екологічних понять.
  • Сердюк І.А. Доповідь на тему: Формування екологічної свідомості молодших школярів шляхом інтеграції в реаліях НУШ.
  • Куркуріна Л.Г. Доповідь на тему: Процеси розробки і реалізації екологічних інноваційних проектів.
  • Старшова С.К. Доповідь на тему: Мотивуємо дітей і молодь робити добрі справи. Як реалізувати проекти добра в школі.

Наступним етапом заходу була презентація результатів наукових робіт за напрямом практико-орієнтованої підготовки майбутнього вчителя початкової школи:

Ровко Юліяздобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта 2 курс, М 220-с групи Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького.

Доповідь на тему: Виховання екологічної культури молодших школярів в Новій українській школі.

Сизова Ангеліназдобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта 2 курс, М 220-с групи Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького.

Доповідь на тему: Особливості використання природотерапії в освітньому середовищі початкової школи.

Мацко Юліяздобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта ІІ курс, М 220-с групи Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького.

Доповідь на тему: Особливості формування екологічної поведінки учнів початкової школи засобами української етнічної культури.

Дубровська Алла – здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта 2 курс, заочне відділення Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького.

Доповідь на тему: Формування еколого-валеологічної культури молодших школярів в новій українській школі.

Мельник Любов – здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта 2 курс, заочне відділення Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького.

Доповідь на тему: Технологія проведення прогулянок на природно-релаксаційну стежину.

Пащенко Катерина – здобувач другого (магістерського) рівня вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта 2 курс, заочне відділення Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького.

Доповідь на тему: Сучасні технології вивчення соціальної та здоров’язбережувальної освітньої галузі.

Руденко Юлія – здобувач вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта 4 курс, 218-с група Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького.

Доповідь на тему: Екологічна компетентність учнів початкових класів.

Наприкінці семінару учасники отримали сертифікати.

Інформацію підготувала:

Варениченко А.Б., старший викладач кафедри початкової освіти ННІ СПМО

———————————————–

VІІ Регіональний науково-методичний семінар “Екологічна освіта для сталого розвитку” (12 травня 2021 р.)

12 травня 2021 р. відбувся VІІ Регіональний науково-методичний семінар «Екологічна освіта для сталого розвитку». Організатором проведення заходу виступила студентська наукова лабораторія «Екологічна освіта для сталого розвитку» кафедри початкової освіти ННІ СПМО (координатор – Молодиченко В.В., керівник – Мелаш В.Д., куратори – Саєнко Ю.О., Варениченко А.Б.). Співорганізатори ‒ Приазовський нацiональний  природний парк та КЗ «Чорноземненська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів» Якимівського району Запорізької області

Семінар був проведений у форматі онлайн (Zoom-конференція) (матеріали можна переглянути на сторінці Студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку» у Facebook https://www.facebook.com/groups/220854005858590

Мета проведення семінару ‒ звіт дослідницької діяльності членів студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку» у системі безперервної екологічної освіти та просвіти.

На семінар були запрошені студенти І-ІV курсів денної форми навчання ННІ СПМО Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, вчителі Запорізької, Херсонської областей та науковці Приазовського національного природного парку.

Засідання науково-методичного семінару розпочалося з привітального слова проф. Молодиченка В.В., доц. Мелаш В.Д., які наголосили на важливості проведення щорічного семінару «Екологічна освіта для сталого розвитку», присвяченому Дню Науки і науковця в Україні, та Дню екологічної освіти з метою формування екологічної свідомості.

Продовжила семінар заступник начальника вiддiлу рекреацiї та еколого-освiтньої роботи Приазовського нацiонального природного парку Куришко Т.В. (доповідь на тему: «Просвітницька діяльність Приазовського національного природного парку»).

Досвідом екопросвітницької діяльності поділилися вчителі КЗ «Чорноземненська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів» Якимівського району Запорізької області: Старшова С.К. Куркуріна Л.Г. (доповідь на тему «Організація екологічної проектної діяльності сучасного вчителя»).

Також на семінарі виступили з доповідями та презентаціями здобувачі вищої освіти:

  1. Самофалова А. Доповідь на тему: «Формування природничої компетентності молодших школярів у процесі догляду за кімнатними рослинами» (820-с група).
  2. Янковська Я. Доповідь на тему: «Формування ціннісного ставлення до природи. Жити в злагоді з природою» (820-с група).
  3. Кравченко О. Доповідь на тему: «Технології проведення тижня екологічної освіти» (218-с група).
  4. Богдан Софія. Доповідь на тему: «Технологія проведення природоохоронної акції Година Землі-2021 р.» (219-с група).
  5. Колективна доповідь на тему: «Природотерапія як засіб корекції здоров’я молодших школярів» (220-с група).

Наприкінці заходу організатори побажали всім учасникам натхнення та нових наукових досягнень.

_____________________________________________________________

_____________________________________________________________

Приєднуємося до Міжнародної природоохоронної акції

«ГОДИНА ЗЕМЛІ 2021 р.»

Члени студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку» (координатор: д-р філос. наук, професор Молодиченко В.В., керівник: канд. пед. наук, доцент Мелаш В.Д.; куратор: канд. пед. наук, ас. Варениченко А.Б.) долучились до організації та проведення Міжнародної акції «Година Землі 2021 р.» (Всесвітній фонд дикої природи WWF, Швейцарія), на базі Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького Навчально-наукового інституту соціально-педагогічної та мистецької освіти кафедри початкової освіти, яка здійснювалась у декілька етапів:24 березня 2021 р. було проведено круглий стіл, на тему «Віддай свій голос природі!». Зі вступним словом виступили проф. Молодиченко В.В. та доц. Мелаш В.Д., які наголосили на важливості відкритості екологічної інформації, що полягає у взаємодії між усіма соціальними інститутами і соціальними організаціями для обміну інформацією про навколишню екологічну ситуацію. Відкритість та взаємодопомога у цьому питанні стане рушійною силою в становленні сталого розвитку суспільства та допоможе знизити негативний вплив на навколишнє природне середовище та уникнути глобальних екологічних катастроф та усунути їх наслідки. Лише екологічно-обізнане суспільство має можливість зберегти навколишній світ для майбутніх нащадків.Ас. Варениченко  визначила головну мету проведення акціїдоєднатися до глобального руху і внести свій вклад у збереження ресурсів і біорізноманіття через символічне вимкнення світла безпосередньо у день акції та організувати природоохоронну активність, щоб привернути увагу громадськості до екологічних проблем і надмірного споживання природних ресурсів. Учасниками круглого столу стали також:

– Анастасія Чулкова, zero waste експертка, авторка проєкту ECOsvidomiUA, який реалізується у партнерстві з молодіжним центром People.ua (Управління молоді та спорту Мелітопольської міської ради Запорізької області). Доповідь на тему: «Свідоме споживання ‒ вибір екосупергероїв».

– Тетяна Куришко, заступник начальника відділу рекреації та еколого-освітньої роботи (Приазовський національний природний парк). Доповідь на тему: «Година Землі 2021 р. Приазовський національний природний парк та зникаючі види».
– здобувачі вищої освіти I-IV курсів спеціальності 013 Початкова освіта денної та заочної форм навчання.У ході круглого столу був проведений маркер громадської думки «Умови сталого розвитку суспільства», під час якого здобувачі вищої освіти надавали пропозиції стосовно того, яким чином можна допомогти планеті Земля (приклади відповідей учасників акції: використання енергозберігаючих ламп, збереження тваринного світу, озеленення міста, сортування сміття, використання еко-сумок).

27 березня 2021 р. здобувачі вищої освіти взяли участь у проведенні акції «Година Землі 2021 р.», яка фізично відзначалась по домівках. У цей день учасники Міжнародної акції реалізовували екологічно-доцільну діяльністю, а саме:- обрізка кущів, дерев;- підгодовування птахів (шпаки, синиці, голуби і т.д.),- встановлення шпаківень,- догляд за домашніми улюбленцями,- компостування та сортування сміття;- посадка і посів однорічних квітів, овочів, сланких і в’юнких рослин;- висадження невеликих декоративних чагарників і дерев;- внесення в ґрунт мінеральних добрив;- висадження зелені на підвіконні (цибуля, кріп, петрушка, базилік, листові різновиди салатів).- перегляд добірки онлайн-камер для віртуальної подорожі лісами (Всесвітній фонд природи WWF https://wwf.ua/materials/education_materials/education_materials/?361310/online-forest-travel$).‑ долучення до онлайн вебінарів «Лісовий курс» (Всесвітній фонд природи WWF https://wwf.ua/materials/education_materials/education_materials/?360395/Forest-course-1).Слід наголосити, на тому, що здобувачі вищої освіти заочного відділення (ІІІ курс, 181 група) долучили до підтримки Міжнародної акції учнів початкових класів, які проводили весняні роботи на городах та квітниках, розвішували шпаківні; переглядали фільми про природу.29 березня 2021 р. здобувачі вищої освіти мали змогу поділитися враженнями про участь у акції в соціальних мережах (фото-звіт «Як я провів Годину Землі 2021 р.!»).Facebook: «Година Землі 2021 р.» www.facebook.com/groups/earthhour2021Instagram: earth_hour.2021_mdpuОтже, цього року Міжнародна акція «Година Землі 2021 р.» – це більше, ніж година, адже кожен повинен діяти щодня, роблячи невеликі кроки назустріч майбутньому без зміни клімату, у якому всі забезпечені природними ресурсами, у якому людина живе в гармонії з природою! Треба замислитися над власними діями та формувати екологічну свідомість, з метою поступового зменшення кількості відходів для підвищення сталості, економічної стійкості та соціальної згуртованості.Година Землі ‒ це найбільша світова ініціатива на підтримку збереження Планети та раціонального використання її ресурсів. Природоохоронний рух стимулює нас до свідомого споживання. Година Землі – символічне вимкнення на одну годину зайвого освітлення та електроприладів, час для відчуття себе дітьми цієї неймовірної Планети. Але, головне, – це імпульс для розвитку, освіти та осмислення звичок – власних, родини, компанії та цілої країни заради життя в гармонії з природою.

Інформацію підготувала:
куратор студентської лабораторії ас. Варениченко А.Б.

____________________________________________________________

VІ науково-Просвітницький семінардля вчителів початкових класів«Екологічні знання – основа життєвих компетентностей» 

09 жовтня 2020 р. відбувся он-лайн vІ Науково-просвітницький семінар «Екологічні знання – основа життєвих компетентностей» для вчителів початкових класів та здобувачів вищої освіти з нагоди 10-річчя створення студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку» кафедри початкової освіти Навчально-наукового інституту соціально-педагогічної та мистецької освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького.

Організатори проведення семінару:

Молодиченко В.В. – доктор філософських наук, професор кафедри початкової освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, координатор студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку»;

Мелаш В.Д. – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри початкової освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, керівник студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку»;

Саєнко Ю.О. – асистент кафедри початкової освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, науковий куратор педагогічних досліджень у галузі початкової освіти, куратор студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку».

Варениченко А.Б. – асистент кафедри початкової освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, науковий куратор педагогічних досліджень у галузі початкової освіти, куратор студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку».

Мотивацією проведення семінару стала зацікавленість здобувачів вищої освіти, вчителів району у вирішенні проблеми з формування життєвих компетентностей молодших школярів на основі безперервної екологічної просвіти, виховання почуття приналежності до великого світу природи.

На семінар були запрошені вчителя початкових класів Мелітопольського та Якимівського районів Запорізької області, а також студенти І, ІІІ, ІV курсів денної форми навчання Навчально-наукового інституту соціально-педагогічної та мистецької освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького.

Усі учасники заходу мали змогу ознайомитись з експозицією науково-методичної літератури «Екологічна освіта для сталого розвитку».

Семінар розпочався з вітального слова координатора лабораторії Молодиченка В.В. та керівника лабораторії Мелаш В.Д.

Наступним етапом заходу було відеозвернення стейкхолдерів (Комунальний заклад «Чорноземненська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів», Приазовський Національний природничий парк та Костянтинівський ліцей «Ерудит» Запорізької області).

На семінарі були заслухані доповіді учасників семінару:

Арабаджи-Донець Л.І. – вчитель біології, хімії та основ здоров’я, асистент учителя інклюзивного класу Костянтинівського ліцею «Ерудит». Спеціаліст ІІ категорії. Тема доповіді: «Екологічні основи здорового способу життя».

Арабаджи-Тіпенко Л.І. – асистент кафедри ботаніки і садово-паркового господарства Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. Тема доповіді: «Екологічне різноманіття синьозелених водоростей-індикаторів стану довкілля Приазовського національного природного парку».

Варениченко А.Б. – асистент кафедри початкової освіти, куратор студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку» Навчально-наукового інституту соціально-педагогічної та мистецької освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького. Тема доповіді: «Екологічна культура як цінність».

Куришко Т.В. – заступник начальника відділу рекреації та еколого-освітньої роботи Приазовського національного природного парку. Тема доповіді: «Методика проведення освітніх заходів нетрадиційних форм еколого-освiтньої роботи Приазовського національного природного парку».

Руденко Юля –  здобувач вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта ІІІ курс, 218-с група.  Тема доповіді:  «Технологія проведення міжнародної прироохоронної акції Година Землі».

Кравченко Олександра –  здобувач вищої освіти  спеціальності 013 Початкова освіта ІІІ курс, 218-с група.  Тема доповіді: «Технологія проведення Тижня екологічної освіти».

Карнаух Альона – здобувач вищої освіти  спеціальності 013 Початкова освіта ІV курс, 217-с група. Тема  доповіді: «Технологія проведення  майстер-класу  «Вчимося вирощувати  травʼянчик».

Активними учасниками семінару були здобувачі вищої освіти спеціальності 013 Початкова освіта І курс 220-с групи, які успішно використовували інформаційно-комунікаційні технології ‒ підготовка мультимедійної презентації на тему: «Вибір на користь життя. Стале споживання» (структурні компоненти презентації містили наступні теми: «Подорожуйте екологічно», «Відмова від поліетиленових пакетів», «Відмова від одноразових пляшок та посуду», «Заощаджуйте енергію», «Ефективно використовуйте воду», «Зменшуйте кількість відходів», «Використовуйте речовини, дружні до природи», «Збереження лісу», «Купуйте екологічно»).

Наприкінці семінару учасники отримали сертифікати.

Інформацію підготувала: Варениченко А.Б.

_____________________________________________________________


V Регіональний науково-методичний семінар

«Екологічна освіта для сталого розвитку»

15 травня 2020 року Студентською науковою лабораторією «Екологічна освіта для сталого розвитку» кафедри початкової освіти був проведений он-лайнV Регіональний науково-методичний семінар «Екологічна освіта для сталого розвитку» (матеріали можна переглянути на сторінці Студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку» у Facebook

https://www.facebook.com/groups/220854005858590/?notif_id=1587622930801505&notif_t=groups_invite_confirmed_feedback)
Метою проведення семінару стали презентації основних наукових досягнень членів студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку» з формування еколого-орієнтованих цінностей у системі безперервної екологічної освіти в контексті викликів сьогодення.
На семінар були запрошені студенти ІІ-ІV курсів денної форми навчання ННІ СПМО Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, вчителі Мелітопольського, Якимівського районів Запорізької та Херсонської областей та науковці Приазовського Національного Природного парку.
Засідання науково-методичного семінару розпочалося з привітального слова проректора з наукової роботи, професора Москальової Л.Ю., яка окреслила важливість проведення заходів з формування екологічної культури.
Долучились до привітання учасників заходу Мелаш В.Д. – кандидат педагогічних наук, доцент кафедри початкової освіти Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, керівника студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку» та Саєнко Ю.О. – асистент кафедри початкової освіти ННІ СПМО Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького, куратор студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку».
На семінарі виступили з доповідями та презентаціями студенти ННІ СПМО. Вони розкрили питання інноваційних підходів у сучасній екологічній освіті Нової української школи: технології організації та проведення природоохоронних акцій і тижнів екологічної освіти.


Дуже зацікавили студентів доповіді заступника начальника відділу рекреації та екоосвіти Приазовського національного природного парку Куришко Т.В. на тему «Значення сучасної еколого-освітньої роботи в природоохоронній діяльності Приазовського національного природного парку» та провідного фахівця з еколого-освітньої роботи Кучеренко Ю.О. на тему «Методика проведення еколого-освітніх заходів нетрадиційних форм екологічної освіти Приазовського національного природного парку».
Своїм досвідом щодо організації проектної діяльності учнів початкових класів як засобом формування природничої компетентності у рамках становлення НУШ поділились директор КЗ Чорноземненської ЗОШ І-ІІІ ступенів Якимівської селищної ради Якимівського району Запорізької області Куркуріна Л.Г. та вчитель початкових класів Старшова С.К.
Організація та проведення таких науково-методичних семінарів сприяє реалізації основної ідеї створення лабораторії – формування еколого-орієнтованих цінностей для сталого розвитку суспільства та просвітницької діяльності з екологічної освіти серед студентів та вчителів. Учасники семінару мали можливість показати свої методичні наробки з безперервної екологічної освіти: технології організації та проведення природоохоронних акцій (Година Землі), Тижнів екологічної освіти та екологічних проектів. Всі наукові досягнення членів лабораторії об’єднані однією головною метою – формування ціннісного ставлення до природи (на основі еколого-орієнтованих цінностей) для сталого розвитку нашого суспільства та підготовка майбутніх педагогів до професійної діяльності в умовах Нової української школи та викликів сьогодення.

Інформацію підготувала асистент кафедри початкової освіти куратор студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку» Ю.О.Саєнко

_____________________________________________________________

Підведено підсумки тижня екологічної освіти

20-24 квітня 2020 року

20-24 квітня 2020 року студентською науковою лабораторією «Екологічна освіта для сталого розвитку» кафедри початкової освіти був проведений он-лайн Тиждень екологічної освіти. Матеріали можна переглянути на сторінці студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку» у Facebook
https://www.facebook.com/groups/220854005858590/?notif_id=1587622930801505&notif_t=groups_invite_confirmed_feedback)
Метою проведення заходу стала зацікавленість майбутніх вчителів початкових класів і вчителів-практиків міста та району у вирішенні проблеми з формування життєвих компетентностей молодших школярів на основі безперервної екологічної просвіти, виховання почуття приналежності до великого світу природи.
В он-лайн Тижні екологічної освіти взяли участь вчителі початкових класів Мелітопольського, Якимівського, Токмацького районів Запорізької області, вчителі Херсонської області, а також студенти 1-4 курсів денної та заочної форм навчання Навчально-наукового інституту соціально-педагогічної та мистецької освіти.
Організаторами проведених заходів стали викладачі кафедри початкової освіти: професор Молодиченко В.В., доцент Мелаш В.Д., асистент Саєнко Ю.О.
20 квітня члени студентської наукової лабораторії «Екологічна освіта для сталого розвитку» запропонували усім охочим долучитися до Екоквесту «Жити екологічно», а саме продемонстрували, як вони проводять ранкову зарядку, адже це допомагає швидше вийти зі стану сну, піднімає настрій, покращує самопочуття, активізує працездатність, заряджає енергією на весь день, зміцнює здоров’я.
21 квітня відбувся Фестиваль зеленого документального кіно. Молоді науковці Студентської наукової лабораторії цим заходом хотіли змінити стереотипи екологічного кіно, доводячи, що воно може бути яскравим, цікавим, незабутнім, вибуховим, назавжди змінюючи того, хто перегляне екострічку.
Фестиваль зеленого документального кіно – унікальний у своєму роді проект. Усі бажаючі змогли переглянути мультфільми, ролики та фільми на екологічну тематику.
22 квітня науковці дали корисні поради, як виростити «Город на підвіконні або бебі-салат». За наявності площі можна вирощувати навіть помідори та огірки. Однак найпростіше висіяти зелені культури з коротким періодом вегетації. Зазвичай їх вирощують на кухонних підвіконнях. Втім, головне, щоб їм вистачало світла.
23 квітня всі мали змогу долучитися до еко-челенджу «Мій екологічний слід». Всі охочі зробили фотозвіт своїх екологічних справ (сортування сміття, збір макулатури чи пластику, висаджування рослин чи дерев, виготовлення шпаківень, прибирання в садку тощо) та через соціальні мережі запросили інших повторити це.
24 квітня було проведено конкурс колажів з фото «Зелений спосіб життя».
Під час звітної конференції студенти висловили свої враження від проведеного он-лайн Тижня екологічної освіти та внесли свої пропозиції щодо проведення наступного заходу екологічного спрямування в он-лайн режимі.
Всі активні учасники отримали сертифікати.
Кафедра початкової освіти вдячна всім, хто долучився до заходу.

Інформацію підготувала куратор студентської наукової лабораторії

«Екологічна освіта для сталого розвитку» Саєнко Ю.О.