Академічна доброчесність

Прийнято за основу проект Закону «Про академічну доброчесність»

06 червня 2024 року Верховна Рада України за результатами розгляду в першому читанні прийняла за основу проект Закону про академічну доброчесність (реєстр. № 10392 від 08.01.2024).

Прийняття Закону України «Про академічну доброчесність» стане історичним кроком, оскільки аналогів йому не існує в жодній державі європейського простору. Закон забезпечуватиме можливість підняти на більш високий, відповідний європейським стандартам, рівень культури в усіх закладах освіти і наукових установах, утвердити цінності академічної доброчесності, як в академічному середовищі, так і в суспільстві загалом.

Формування культури академічної доброчесності в закладах освіти має призвести до:

1) підвищення довіри до результатів навчання здобувачів освіти;

2) підвищення якості здобутої освіти (здобувачі освіти мають навчитися писати САМІ, дотримуючись авторських прав і поважаючи працю інших, і надавати для оцінювання власні результати навчання, а не результати навчання та інтелектуальної праці однокласників/одногрупників);

3) підвищення якості і чесності в наукових дослідженнях (ті, хто здатні писати і пишуть наукові праці, мають писати їх під своїм ім’ям, а ті, хто не здатен і не пише, мають займатися іншою суспільно корисною справою);

4) підвищення доброчесності громадян (випускників шкіл і університетів) в суспільному житті: на державній службі, в судах, правоохоронних органах, в бізнесі тощо.

Отже, ЩО НОВОГО має дати Закон України «Про академічну доброчесність»:

1) забезпечити правову визначеність у питанні змісту академічної доброчесності, розкривши його через конкретні, визначені світовою академічною спільнотою, базові цінності: чесність, довіра, повага, справедливість, відповідальність, стійкість, рішучість;

2) визначити основні принципи і основні правила академічної доброчесності, яких мають дотримуватися усі учасники освітнього процесу на всіх рівнях освіти, усі вчені під час провадження наукової діяльності, а також вступники;

3) окреслити основні шляхи забезпечення академічної доброчесності;

4) визначити зміст та основні види порушень академічної доброчесності, зміст та основні питання академічної відповідальності, у тому числі основні види санкцій за такі порушення;

5) врегулювати основні процедури реагування на порушення академічної доброчесності, визначивши особливості реагування на порушення академічної доброчесності здобувачем освіти, особливості притягнення до академічної відповідальності керівників закладів освіти, наукових установ та особливості та наслідки позбавлення присудженого наукового ступеня, ступеня вищої освіти чи присвоєного вченого звання;

6) передбачити у прикінцевих і перехідних положеннях проекту Закону зміни до інших законів України для системного і збалансованого впровадження академічної доброчесності на всіх рівнях освіти, в науковій діяльності тощо;

7) чітко розвести питання захисту академічної доброчесності і питання захисту авторських прав і суміжних прав (у них різні об’єкти захисту і це різні суспільні відносини);

8) припинити ганебну на весь світ практику написання навчальних і наукових робіт на замовлення, включно з відповідною рекламою тощо.


Положення та кодекс академічної доброчесності:


Методичні рекомендації для закладів вищої освіти з підтримки академічної доброчесності (В. Бахрушин, Є. Ніколаєв)

Створення університетської системи забезпечення академічної доброчесності: нормативна база or/and/versus дієві механізми (з сайту НАЗЯВО)

Основи академічного письма: Методичні рекомендації та програма курсу (Шліхта Н., Шліхта І.) (з сайту НАЗЯВО)

Про соціальну модель плагіату (д-р Майк Редді та Вікторія Джоунз) (з сайту НАЗЯВО)

Чому студенти списують (Гелен Смі та Джим Ріджвей) (з сайту НАЗЯВО)


Проект сприяння академічній доброчесності в Україні (з сайту НАЗЯВО)

About Plagiarism.org

Корисні посилання

Фундоментальні цінності академічної доброчесності: 

Українська бібліотечна асоціація

Збірник есе програми підвищення кваліфікації

ФОТОРЕПОРТАЖ

Зустріч представників Комісії з питань академічної доброчесності та запобігання плагіату в освітній діяльності МДПУ із здобувачами освіти, педагогічними та науково-педагогічні працівниками

7-8 листопада 2022 року комісією з питань академічної доброчесності та запобігання плагіату в освітній діяльності було проведено зустрічі зі здобувачами вищої освіти та  педагогічними й науково-педагогічними працівниками Мелітопольського державного педагогічного університету імені Богдана Хмельницького.

Під час спілкування представлено основні внутрішні нормативні документи, що регламентують питання академічної доброчесності та запобігання плагіату в освітній діяльності університету, розглянуто порядок застосування програмних засобів перевірки з метою запобігання та протидії проявам академічної недоброчесності в МДПУ.

Учасники отримали вичерпні відповіді на питання, що їх цікавили.

Науково-методичний семінар-практикум «Сучасні вимоги до оформлення посилань у наукових роботах та інструментарій виявлення плагіату»

26 березня 2019 року викладачі кафедри психології (ст.викл. Варіна Г.Б. та к.психол.н., доцент Прокоф’єва О.О.) провели науково-методичний семінар-практикум «Сучасні вимоги до оформлення посилань у наукових роботах та інструментарій виявлення плагіату» (згідно листа МОН №1/11-8681 від 15.08.2018 Про рекомендації щодо запобігання академічному плагіату та його виявлення у наукових роботах).
Участь у семінарі-практикумі прийняли викладачі кафедри психології та здобувачі вищої освіти. В рамках семінару учасники мали змогу ознайомитися з сучасними вимогами оформлення посилань у наукових працях, стилями оформлення бібліографічних посилань – APA (American Psychological Association); MLA (Modern Language Association); Chicago (University of Chicago Press); CSE (Council of Biology Editors).
Під час семінару модератори розповіли про особливості та види академічного плагіату й продемонстрували практичне використання програмного забезпечення з виявлення плагіату у публікаціях та наукових роботах.